Forskjell på betalt- og organisk trafikk

Forskjell på betalt- og organisk trafikk

I dag kommer i hovedsak all nettside trafikk fra søkemotorer. Det vil si, en person skriver inn et søkeord eller en kort setning i søkemotoren og klikker seg videre til en nettside ut i fra søkeresultatet. Siden med søkeresultatet blir kalt på engelsk Search Engine Result Page, ofte forkortet til SERP.

SERP: Resultatsidene som Google, Bing og andre søkemotorer viser når brukere søker med tjenesten. Hver SERP er tilpasset brukeren ut i fra geografisk beliggenhet og annen informasjon.

Hva er SERP

Google er kongen av alle søkemotorer. I norge, mer enn i resten av verden, dominerer Google og blir brukt i omtrent 96 % av tilfellene. På andre plass kommer Bing med omtrent 2 %.

google statistikk

Hva er organisk trafikk?

Organisk trafikk er når lesere kommer inn på siden din via søkemotorer uten at du har betalt for å være på søkelistene. Når en bruker søker etter «Hvordan koke egg» på Google, finner et innlegget i søkeresultatet som ikke er merket annonse, og trykker seg inn, vil det bli definert som organisk trafikk.

Google og de andre søkemotorene bruker algoritmer som jobber døgnet rundt med å finne nettsider på internett. Nettsidene blir indeksert (lagt i en liste) og rangert. Når noen søker med Google vil Google vise de nettsidene de mener er mest relevante for søkeordet eller setningen. Derfor er det stor konkurranse i å fortelle Google om nettsiden vår og hva den handler om. For å bli flink med dette må vi vite om SEO.

Hvordan oppnå organisk trafikk?

For å bli lagt merke til av Google og for å rangere høyt opp i SERP på nøkkelord som er relevant for din nettside, må vi optimalisere nettsiden for søkemotorer. Dette blir kalt søkemotoroptimalisering. Forkortet SEO.

SEO: Søkemotoroptimalisering (engelsk: search engine optimization) handler om å legge til rette for at søkemotorer fanger opp siden din og rangerer deg høyt opp i SERP.

Les mer: Få organisk trafikk med Interne lenker.

Det er utrolig mange ting vi kan gjøre på en nettside som vil øke sannsynligheten for å rangere høyere, og alle disse tingene går under betegnelsen SEO. Det kan være små ting som å legge til flere interne lenker i innleggene våre, skrive bedre titler eller bruke overskrifter riktig, til større ting, som å skrive skikkelig bra innhold som andre nettsider vil bruke som kilder og linke tilbake til.

Synligside handler om alle disse tingene pluss mer.

Hva er betalt trafikk?

Når vi søker på Google vil de første resultatene være annonser, som på bilde over. De er markert med «annonse». Disse annonsene er alltid på toppen og bunnen av SERP.

Dette går under forkortelsen SEM.

SEM: Search Engine Marketing. Handler om å betale for plasseringer foran et publikum.

Måten det funker på er at bedrifter byr på søkeord hos Google. Så hvis du selger egg eller kokebøker kan du ha interesse av å rangere høyt på søkelisten når det blir søkt etter noe innenfor disse temaene. For eksempel søkeordet koke egg. Med en gang noen byr mer for søkeordet koke egg en Prior, vil en ny annonse fra en annen bedrift dukke opp.

Les også: Hvordan øke trafikk til bloggen

Finansutdannet ung mann med 3 års erfaring innenfor bloggutvikling. Studerer programmering og tester ut hvordan jeg kan tjene penger på nettsider.

Merket med: , , ,
2 kommentarer på “Forskjell på betalt- og organisk trafikk
  1. Ingunn sier:

    Veldig bra forklart! Nå forstår jeg mye mere av dette. Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*