Interne lenker for mer organisk trafikk

Interne lenker for mer organisk trafikk

Hva er interne lenker?

Vi skiller mellom interne og eksterne lenker. En intern lenke er en lenke på en nettside som går til en annen side på samme nettside. Når vi linker til en annen nettside er det en ekstern lenke.

En intern lenke for synligside er Hvordan øke trafikk til bloggen?

3 grunner til at interne lenker er viktig.

  1. Bedre brukervennlighet ved at lesere kan navigere og finne relevant innhold.
  2. God brukervennlighet for søkemotorer som loggfører alle sidene dine.
  3. Interne lenker er også viktig for å fortelle søkemotorer om siden din, ved at du får kommunisert hvilke sider som er i relevanse til hverandre og hvilke som er viktig.
Interne lenker for mennesker og roboter

Interne lenker for mennesker

Så hvordan optimaliserer vi interne lenker for mennesker? Det må være enkelt. Det er en uoffisiel regel innenfor webdesign som heter «Three-click-rule». Tanken bak regelen er at det må være simpelt å navigere fordi mennesker mister oppmerksomheten raskt. Vi går videre hvis det er for utfordrende å finne eller gjøre noe vi ønsker på en nettside. Gode interne lenker gjør det enkelt å gå videre til relevant innhold eller å finne mer innhold innenfor en kategori.

Klarer vi dette vil besøkende komme tilbake, dele innholdet, lagre nettsiden, kommentere og engasjere seg. Avvisningsrater (bounce rates) vil være lave og gjennomsnittlig besøkstid høyere.

Roboter og søkemotorer

Roboter er dataprogrammer som søkemotorer bruker for å loggføre nettsiden. Det finnes mange forskjellige, men de robotene vi vil optimalisere for er skrapere (spiders, bots eller crawlers). Skrapere blir brukt av alle søkemotorer til å finne informasjon på nettet.

Se video for nærmere forklaring på skrapere.

Skrapere har som oppgave å hente, eller skrape ut, informasjon fra en nettside. Vår oppgave er å gjøre det enkelt og forståelig for disse dataprogrammene. Vi må kommunisere. Interne lenker hjelper oss med akkurat dette.

Hvordan få mer trafikk med interne lenker?

Link juice og autoritet

For å få mer ut av interne lenker så er det nyttig å vite om konseptet «link Juice». Alle nettsider har en viss autoritet og verdi sett fra søkemotorens ståsted. Når er nettside har vært aktiv i 10 år, får mange besøkende, innholdet blir oppdatert jevnlig, og den har mange eksterne lenker pekende mot seg, så vil søkemotorer si at den har høy autoritet og er verdifull. I motsetning til en ny nettside med et par artikler. Det gir mening.

Link juice konseptet handler om at denne autoriteten og verdien et nettside har, blir delt videre gjennom lenker. Dette hjelper med å rangere høyere på søkelistene.

Link juice eksempel

Når nettside A linker til nettside B vil nettside B få mer verdi og autoritet utifra hvor mye autoritet nettside A har. Praktisk betyr det at jo mer lenker en nettside har pekende mot seg selv, jo høyere autoritet og mer verdi vil den få, i øyne til søkemotorene.

Interne lenker og link juice

Det samme gjelder for spesfikke sider og innlegg på en nettside. Har du en side som rangerer høyt på Google kan det indikere at den har autoritet, og da vil det være smart å linke internt fra den siden, for å spre verdien til dine andre sider.

Å dele link juice

Jo flere lenker du har på en side, jo mer vanner du ut autoriteten den siden får delt.

Et veldig enkelt eksempel

Du har en artikkel om såpe som har 10 autoritetspoeng. På den artikkelen har du 2 lenker, en interne og en eksterne. Da deler du 5 autoritetspoeng til hver av lenkene. Det vil si at jo flere lenker du har på en side, jo mindre autoritetspoeng vil hver lenke gi bort.

Derfor, hvis du har eksterne lenker du ikke vil gi autoritet til, kan du fortelle til søkemotorer at du ikke vil dele. Du kan kontrollere hvem du gir autoritet til!

I 2005 introduserte Google taggen rel=»nofollow». Ved å legge til denne taggen på eksterne lenker får vi sagt i fra til Google at de ikke skal følge denne lenken videre. Så istedenfor at din interne lenke kun får 5 autoritetspoeng, kan vi gi den 10.

rel="nofollow" og linkjuice eksempel

Hvordan legge til rel=»nofollow»

Alle lenker er kodet inn i teksten på følgende måte.

<a href=»www.synligside.no”>Synligside</a>

Med rel=»nofollow».

<a href=»www.synligside.no” rel=”nofollow”>Synligside</a>

Primærsider

Primærsider, på engelsk er det kjent som «cornerstone content», er hovedsidene på nettsiden. Dette er dine viktigste artikler og sider om temaer du skriver om, og du ønsker derfor at disse skal rangere høyt på søkelistene. Det er ofte lange, dypdykkende artikler som lesere får masse igjen for og som gir inntrykk av at siden din er av kvalitet og er tillitsverdig. Du kommunisere til søkemotorer at en side er viktig ved å lage mange intern lenker fra andre relevante artikler til denne siden. Da er det også viktig å skrive gode ankertekster med relevante søkeord.

Huskeliste for Interne lenker

  1. Legg til interne lenker i dine artikler sider. Pass på at det er relevant og nyttig for leseren.
  2. Skriv simple og beskrivende ankertekster for å kommunisere bedre med søkemotorer og mennesker.
  3. Vær bevisst på dine lenker. Bruk «nofollow» tag på eksterne lenker du ikke vil gi din autoritet.
  4. Finn ditt primærinnhold og lag interne lenker fra andre artikler og sider til det.

Finansutdannet ung mann med 3 års erfaring innenfor bloggutvikling. Studerer programmering og tester ut hvordan jeg kan tjene penger på nettsider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*