Mer Trafikk med God Ankertekst

Mer Trafikk med God Ankertekst

Hva er en ankertekst?

Ankertekst er den synlige teksten du ser på linker. Den skiller seg ut fra teksten ved at den har en farge, vanligvis lyseblå.

Eksempel:

Lær mer om Hvordan øke trafikk til bloggen.

HTML koden:

<a href=”https://www.synligside.no/blogg/hvordan-oke-trafikk-til-bloggen/”>Hvordan øke trafikk til bloggen</a>

Ankerteksten for denne linken er «Hvordan øke trafikk til bloggen».

Hvorfor er ankertekst viktig?

God ankertekst er viktig av 2 grunner. Det vil gjøre det enklere for søkemotorer å forstå hva siden som lenken går til handler om og øke brukervennligheten for besøkende som kan være interessert i mer innhold. Begge to er viktig.

Når du har en tydlig og forklarende ankertekst til en intern lenke vil det fortelle søkemotorer som går gjennom siden sin hva den siden handler om. Det øker sannsynligheten for at den siden vil komme høyere opp på søkelistene. I tillegg vil en som leser artikkelen klikke seg videre om lenken ser interessant ut og er relevant.

Google skriver.

..the better your anchor text is, the easier it is for users to navigate and for Google to understand what the page you’re linking to is about.

En graf som viser at økende sidevisninger ved å skrive god ankertekst

Hvordan skrive god ankertekst.

Google kommuniserer klart og tydlig hva de mener er beste praksis for ankertekster.

Velg en beskrivende tekst.

Det er viktig at teksten skal gi en grunnleggende ide om hva siden handler om.

Unngå

  • Ubeskrivende ord om «artikkel», «klikk her», og «side».
  • Tekst som ikke har noe med siden å gjøre.
  • Ikke bruk URL som ankertekst.
    • URL: https://www.synligside.no/blogg/hvordan-oke-trafikk-til-bloggen/

Skriv tydlig tekst.

Det er bedre med en kort og tydlig ankertekst. Gjerne noen få ord eller en enkel kort frase.

Unngå

  • Lange setninger eller korte avsnitt som lenketekst.

Gjør det enkelt å se lenkene.

Skill lenker ut fra vanlig tekst sånn at det blir enklere for brukere å se lenken. Vanligvis blir lenker konvertert til en blå farge. Det øker brukervennligheten.

Unngå

  • Ha lenker som ser ut som vanlig tekst.

Ikke overdriv.

Google, og sannsynligvis andre søkemotorer, er flinke til å forstå spam. Hvis en side er propfull med like søkeord vil det ringe noen alarmbjeller. 4 lenker til samme interne side med samme ankertekst i samme artikkel kan være for mye.

Hvis det er naturlig å ha flere lenker til samme interne side i en artikkel, kan det være smart å bruke forskjellig ankertekst.

Eksempel:

Lær mer om Hvordan øke trafikk til bloggen.

Lær mer om å Få mer besøkende til bloggen.

Lær mer om hvordan du får Flere sidevisninger til nettside.

Utfordringen er at søkemotorer vil straffe nettsiden din hvis du prøver å påvirke rangeringen din ved å overdrive nøkkelord. Spesielt hvis den er ny siden du ikke har bygd opp noe godt rykte, enda.

En venn fortalte meg hvordan de, for 10 år siden, lagde en nettside for å selge utstyr til russen. Strategien deres innebar å overdrive med søkeord som «billig russebukse», «kjøpe russekort» og lignende. Det funket. I dag vil Google straffe oss hardt for dette.

Huskeliste for å skrive god ankertekst

Vær bevisst

Når du skriver innlegg og lager sider til hjemmesiden din vær bevisst på ankerteksten. Legg til relevante lenker som lesere kan ha nytte av og forklar søkemotorer hva den siden handler om ved å følge tipsene over.

Lær mer om hvorfor interne lenker er viktig.

(Ankerteksten på lenken over er helt bevisst skrevet sånn).

Finansutdannet ung mann med 3 års erfaring innenfor bloggutvikling. Studerer programmering og tester ut hvordan jeg kan tjene penger på nettsider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*