Søkeord på Nettside: Vit hvem du prater til.

Søkeord på Nettside: Vit hvem du prater til.

Finn søkeord til nettsiden

Når du skriver en blogg eller har en nettbutikk er det viktig å undersøke hvilke søkeord du burde konsentrere deg om. Det er en enkel og super smart strategi. Det går ut på å forstå hvem målgruppen din er og hva de søker etter med Google.

Hvis en leser som er interessert i fotografering prøver å finne informasjon om hvordan man tar gode bryllupsbilder, så vil denne leseren sannsynligvis søke på Google etter dette. Et søkeord for nettsider som skriver om fotografinger kan dermed være bryllupsbilder. Ved å søkeordoptimalisere (SEO) for bryllupsbilder vil fotograferings nettsiden rangere høyere opp i søkemotorer på det søkeordet, og mer organisk trafikk vil komme inn.

SEO: Søkemotoroptimalisering (engelsk: search engine optimization) handler om å legge til rette for at søkemotorer fanger opp siden din og rangerer deg høyt opp i søkeresultatet.

Resultatet er at lesere som ser etter innhold likt det du har på bloggen din vil finne ditt innhold før noen andres. Trafikken som kommer inn er svært mottakelig for innholdet ditt. Helt motsatt av om du reklamerer. Annonser kan ofte bli vist til lesere som ikke egentlig er interessert i utgangspunktet, men blir lokket inn av annonsen. Da har de en annen innstillingen enn de som frivillig søkte opp og fant nettsiden din.

Les også: Hva er forskjellen på betalt- og organisk trafikk

Hvorfor det er viktig å finne søkeord

Resultatet av å å rangere høyt på søkemotorer med gode relevante søkeord er gratis lesere som er interessert i innholdet. Det vil komme en jevn god strøm av gode lesere inn, uten at du må bruke penger på reklame eller pushe innhold på sosiale medier. Et annen stor fordel er at når du har klatret høyt opp i søkelisten på relevante søkeord, er det vanskelig for andre å ta over plassen din.

Korte- og lange søkeord

Søkeord kan deles opp i 3 kategorier.

søkeord pyramide

Kategori 01 søkeord

I første kategori grupperer vi de generelle søkeordene. Eksempelvis Iphone, maraton eller fotograf. Disse får utrolig mange søk og det er svært høy konkurranse.

Kategori 02 søkeord

I den andre gruppen har vi lenger søkeord. Eksempelvis Iphone lader, maraton treningsprogram eller bryllupsfotograf oslo. Det er færre søk og dermed medium konkurranse, sammenlignet med første gruppe.

Kategori 03 søkeord

I den tredje gruppen finner vi spesifikke lange søkeord. På engelsk «Long-Tail keywords». Eksempelvis Iphone 8 lader billig oslo, maraton program 12 uker for nybegynner eller brullypsfotograf Oslo om vinteren. Det er færre som søker etter og konkurransen er derfor lavere.

Den store forskjellen mellom en blogg som får organisk trafikk og en som ikke gjør det er søkeordoptimalisering (SEO). Men, mangler du gode gjennomtenkte søkeord hjelper det lite å søkeordoptimalisere bloggen. Klarer du derimot å finne relevante søkeord, i alle 3 kategorier, for din målgruppe og i tillegg søkeordoptimalisere kan organisk trafikk og salg øke betraktelig.

Søkeord for din side

Skriv en liste over alle søkeord du mener er relevante for din side. Se på produkter, tjenester, temaer og lignende som du mener er relevant. Tenk hvilke ord du vil at bloggen eller nettbutikken skal dukke opp på.

Her er noen eksempler på søkeordene jeg er interessert i for bloggen min synligside.

  • Organisk trafikk
  • SEO
  • Søkeord
  • Nettbutikk
  • Øke salg i nettbutikk
  • Hvordan få mer trafikk til blogg

Når en leser søker på et av disse ordene eller setningene ønsker jeg at synligside kommer fram

Kjenn din målgruppe

Det er utrolig viktig å vite hvem man skriver til. Har du en konkret skisse av personene du prøver å nå blir det enklere å finne relevante søkeord. Sett deg inn i deres søkemønster.

  • Hvem skriver du til?
  • Hva søker målgruppen din etter?
  • Hvilke søkeord vil de bruke?
  • Hva lurer målgruppen på rundt temaene du skriver om?

Synligside.no skriver til alle som har nytte av å øke trafikk til nettsiden sin. Disse kan jeg dele opp i mange underkategorier. Bloggere som akkurat har starta, store selskaper med nettbutikk, de som selger tjener versus de som selger fysiske produkter, små selskaper osv.

Mine lesere kan bidere deles inn i grupper etter hvor mye kunnskap de har om temaet. De som har kjennskap til SEO og SEM vil sannsynligvis søke etter relevante fagtermer og detaljert om temaet. For eksempel, «Metadata og SEO».

Den andre gruppen er ukjent med temaet og vil sannsynligvis søke mere generelt. For eksempel, «øke trafikk fra google» eller «skrive blogg».

Poenget er at det vil bli lettere å lage en liste med søkeord i kategori 01, 02 og 03 når du vet hvem du skriver til. Hvem er kunden din?

Les også: Skriv God Ankertekst

3 måter å finne søkeord

Etter du har fylt ut en liste med alle relevante søkeord og setninger du kommer på kan du ta i bruk disse 3 metodene for å finne enda flere.

Bruk Google Trends.

Google trends gir oss mulighet til å få et innblikk i søkeord og hvor populære de er. Personlig syntes jeg det kan være vanskelig å tolke svarene man får, men det er fortsatt nyttig. Vi får se trendlinjen til søkeordet og noen ganger ser man tydlig sesongsvingninger. Vi får se hvilke områder det søkes mest i og vi får relaterte søk. Dette hjelper oss med å se skille gode og dårlige søkeord.

1. skriv inn søkeordet og trykk på enter.

søkeord undersøkelse

2. Velg Norge og velg tidsperioden.

søkeord google trends

Når jeg ser på søkeordet «SEO» i Norge i tidsperioden 2004 – 2020, så kommer det fram et tydlig bilde på at mange har begynt å søke etter ordet SEO i 2019. Det har plutselig blitt populært. Det betyr for meg at det er et søkeord jeg burde fokusere på. Det er blitt populært og er svært relevant for min nettside.

seo

Utfordringen med søkeordet SEO er at det er i kategori 01. Høy konkurranse.

Lek deg med denne tjenesten fra Google og se om du finner nyttig informasjon du kan bruke.

Søkeforslag fra Google.

Google sin søkemotor prøver å forutse hva du søker etter ved å automatisk fylle inn eller foreslå søkeordene. Prøv ved å skrive inn et eller to ord å se hvordan Google kommer med forslag.

Obs! Gå inkognito (med Chrome) eller InPrivate (med Explorer) for å være anonym når du søker. Da vil ikke dine tidligere søk påvirke forslagene. Gjøres ved å høyreklikke på nettleser ikonet.

søkeord

Disse forslagene kan vi utnytte til å finne søkeord for nettsiden vår. Google baserer disse forslagene på hva som er populært, lokasjon og tidligere søk.

We look at the real searches that happen on Google and show common and trending ones relevant to the characters that are entered and also related to your location and previous searches.

Google

For dette innlegget, hvor jeg skriver om søkeord, så dukker det opp noen interessante søkeord forslag jeg kan se nærmere på.

  • Søkeord google
  • Søkeord optimalisering
  • Søkeord på nettside
  • Søkeord analyse
  • Søkeord på google

Spør de du kjenner.

En annen enkel metode er å spørre de rundt deg om å søke etter noe på Google. Si du selger yogamatter i Oslo. Spør om de kan late som de er interessert i å kjøpe yogamatte og finne ut hvor de eventuelt skulle kjøpt det.

Når de søker ser du på søkemønsteret. Hvilke søkeord bruker de? Hvilken link trykker de seg inn på? Den første som dukker opp i Google eller blar de nedover?

Les også: Mer Organisk trafikk med Interne Lenker.

Finansutdannet ung mann med 3 års erfaring innenfor bloggutvikling. Studerer programmering og tester ut hvordan jeg kan tjene penger på nettsider.

Merket med: ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*